reklama

Mňam čerešne, alebo ako som pomohol na ceste k demokracii vo voľbách v roku 1990

Už len necelý mesiac do školských prázdnin, tešil som sa v duchu. Známky v škole mi vychádzali k spokojnosti mojej i rodičov a tak nebolo čo doháňať . Svojím spôsobom mi prázdniny začínali skoro o mesiac skorej. Bol jún 1990 a blížilo sa nádherné slnečné leto.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Sedel som na múriku pri našom dome, hojdal nohami a čítal „Troch pátračov“. Pofukoval jemný vánok, na oblohe ani mráčika. Bol som zahĺbený do knihy a nevnímal okolie. Poludňajšie slnko mi svietilo na chrbát a príjemne hrialo. Keď v tom podo mnou čosi prebehlo tou najväčšou rýchlosťou akú si len viete predstaviť. Tak som sa zľakol, že som sa skoro prekotil na chrbát. Nestihol som sa ani nadýchnuť a znova niečo podo mnou prefrčalo. Rýchlo som sa obzrel smerom, ktorým to uháňalo a zbadal som Jurovu sučku „Linu“, ako si to upaľuje za šéfom všetkých miestnych kocúrov, ktorého sme volali „Flákač“. Celé dni iba posedával po múrikoch, nanajvýš sa prechádzal cez záhrady. Ešte večer behal za „kočkami“ z celej dediny. To bolo všetko.„Flákač mal tentoraz namále. „Lina“ bola dobre vycvičená sučka krátkosrstého jazvečíka, vytrénovaná na pravidelných poľovačkách s Jurovým otcom. Už už bola zakusnutá vo „Flákačovom“ zadku, keď vtom ho zachránila breza pred naším domom. Dal do toho všetko čo v jeho „prežratom“ tele bolo. Vyskočil snáď do výšky druhého poschodia.Divadlo skončilo. Lina si sadla pod strom a čakala. Spoza rohu vybehol Juro. „Len čo som otvoril dvere auta tak mi zdrhla, potvora jedna“, blížil sa ku mne. Hneď ako ho Lina uvidela prichádzať, dobehla ku mne, sadla si a pozerala na neho svojimi milými očami. Systém: „Však ja som tu s tvojím kamarátom a ty sa kde flákaš?Bol som rád. Bol od piatku u babky a teraz sa vrátil. Konečne. Všetci ostatní z okolia sa buď učili, alebo boli na víkend odcestovaní k babkám, dedkom, tetkám a čo ja viem kde všade. Z Jurovým návratom visela vo vzduchu opäť atmosféra „tak a ideme niečo vyparatiť“ Juro išiel „odprevadiť“ Linu do koterca s tým, že o päť minúť sa stretávame na zákrute a ideme „bicakmi“ na čerešne. Pozdĺž kanálu Malého Dunaja neďaleko susednej dediny, smerom k Bratislave, sa tiahlo niekoľko desiatok stromov tých najväčších a najšťavnatejších čerešní na svete. Chodili sme tam každý rok. Už z diaľky sme videli ako majestátne sa stromy tzv. „srdcoviek“ týčia nad okolitými poliami a malodunajským kanálom. Radosť a nedočkavosť sa stupňovali každým metrom bližšie k cieľu. Asi päťsto metrov pred, sme si dali s Jurom záverečný špurt. Juro vyštartoval ako guľový blesk. Ja som sa síce držal kúsok za ním, ale na neho som nemal. Dorazil prvý. Oprel bicykel o strom a už sa aj jedným skokom stratil v jeho korune. Keď som došpurtoval aj ja, mal už obhliadnutú celú situáciu. „Ani sem nelez, skoro nič tu nieje. Musíme ísť pozrieť ďalej možno tam to bude lepšie“, ozvalo sa z koruny stromu. Ani ďalej skoro nič nebolo. Ten rok sme dorazili na čerešne o čosi neskôr ako po minulé roky a z cela určite nás predbehli iné detská. Celý smutný sme sa vracali späť domov. Asi v polovici Juro pridal. „Poď, pridaj!“, skríkol na mňa. „Dostal som nápad, kam pôjdeme na čerešne“. Naším cieľom sa stal strom na našej ulici, ktorý bol za vrátnicou školského majetku (niečo ako družstvo). Starý vrátnik Matejka ho však strážil a nedovolil nijakým deťom na neho liezť, lebo vraj lámeme konáre. Po ceste sme stretli Maroša a Tomáša. Zasvätili sme ich do našej tajnej misie. Počkáme kým pôjde Matejka na obchôdzku a šup ho na strom. To by sme mohli mať tak štvrť až pól hodinku čas. Ani sme nemuseli čakať. Len čo sme sa prikradli k stromu za vrátnicou, vrátnik Matejka vyšiel z búdy a vyrazil na obhliadku areálu. Vyliezli sme na plot s hrotmi a z neho hneď na strom. Všetkým nám svietili oči šťastím. Neboli to síce veľké čerešne, ale bolo ich veľa.Po pár minútach sme úplne zabudli na Matejku a začali sme sa na strome ostreľovať kôstkami. Táto hra si vyžaduje, mršnosť, šikovnosť a presnosť. Skáčete z konáru na konár a popritom sa strieľate na toho koho máte na dostrel. Darilo sa mi celkom úspešne vyhýbať všetkým strelám až... až zrazu „prásk“ , „šust“ , „chrup“ a už som letel aj s odlomeným konárom smerom k zemi. Videl som ako sa mi chalani vzďaľujú a už som čakal len kedy dopadnem na zem. Ale až tam som nedopadol. Proti bol plot, na ktorého hroty som sa napichol. Mal som šťastie v nešťastí. Napichol som sa a visel za zadok.. hihi. Juro zišiel dolu nižšie a pomohol mi odvesiť sa. Najprv som sa smial a začal driapať späť na strom. Po Jurovej vete, že mi to krváca som sa o otočil zbadal celý krvavý zadok. To ste mali vidieť. V tej sekunde som sa rozreval na sto honov a utekal domov. Doma však nikto nebol a až po chvíli som objavil mamu u susedky. Po ďalšej chvíli sme zohnali aj suseda z autom a hybaj za jeho ženou do nemocnice. Robila hlavnú sestru v nemocnici „U milosrdných bratov“ v Bratislave. Dostal som náladovku a mohlo sa šiť. Viete ono ma nešil len tak hoci kto. Šil ma pán doktor Pavol Dubček. Syn pána Alexandra Dubčeka, symbolu demokracie. Viete a v ten deň keď som bol zašívaný synom Alexandra Dubčeka, boli prvé oficiálne voľby po páde komunizmu v Československu. Komunisti šli do týchto volieb s čerešničkami v znaku. A tak vám asi nemusím vysvetľovať koho volila moja mama. Padol som z čerešne, proste komunistická zrada a do poriadku to dal syn nezabudnuteľného symbolu demokracie pána Alexandra Dubčeka. Kto vie komu, by mama dala hlas, keby som nepadol... a každý hlas sa počítaAle čerešne mám rád dodnes.. júj nech už je máj

Peter Tettinger

Peter Tettinger

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  0x

trochu trafený, trochu bláznivý, trochu lenivý, trochu normálny, trochu pracovitý, trochu "blavák", trochu "malinovčan", trochu dobrý, trochu zlý, trochu šikovný, trochu babrák, trochu .... Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenázivot okoloakcie, kamarati, rodina,tvorba tvorbička

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu